Wij bedanken u voor uw bezoek aan de Alensa.nl website. Deze behoort tot het
Europese Alensa netwerk dat originele en kwaliteitsvolle lenzen aanbiedt,
evenals de bijhorende accessoires. Deze pagina bevat de richtlijnen,
voorwaarden en termen waarmee u, de consument, koper en gebruiker van onze
Alensa.nl webshop, mee akkoord gaat bij het gebruiken van onze website en het
maken van een aankoop . Bij het bevestigen van elke aankoop zal ook een
tickbox staan die stelt dat u als klant uw akkoord geeft. Daarom is het
uitermate belangrijk dat u deze voorwaarden grondig leest en begrijpt. Alensa
gaat ervan uit dat de koper deze voorwaarden heeft begrepen en ermee akkoord is
gegaan. Aanvullende informatie kan gevonden worden op verder informatieve
pagina's op onze website. Alensa behoudt het recht om te verwijzen naar
informatie meegegeven op die pagina's.
Navigatie
1. Inleidende
bepalingen
De onderstaande voorwaarden zijn van toepassing voor het
winkelen bij Alensa.nl. De voorwaarden zijn vast en geven de contractuele
relatie tussen de koper en de verkoper weer. Alle contractuele betrekkingen
worden beheerst door de wetten van de Tsjechische Republiek. Indien de
wederpartij een consument is, worden alle relaties die hier niet worden
beschreven beheerst door het Tsjechische Burgerlijk Wetboek (Wet nr. 89/2012
Coll.) en de Consumer Protection Act (Wet nr. 634/1992 Coll.). Indien de
wederpartij een bedrijf is, zijn alle relaties die hierin niet zijn gedefinieerd
onderworpen aan het Tsjechische Wetboek van Koophandel (Wet nr. 513/1991 Coll.).
De Algemene Voorwaarden zijn niet van toepassing in gevallen
waarin de Koper een rechtspersoon is of een persoon die bij het bestellen van
goederen handelt binnen het kader van zijn bedrijf of beroep. Goederen die op
Alensa.nl zijn gekocht, zijn niet bedoeld voor wederverkoop. De Verkoper
verstrekt geen facturen zonder BTW. De Koper mag alleen een hoeveelheid goederen
kopen die overeenkomt met een normale behoefte.
Indien de Koper een
hoeveelheid goederen bestelt of aanschaft waarvan de Verkoper op basis van
beschikbare informatie beoordeelt dat deze voor wederverkoop is, behoudt de
Verkoper zich het recht voor om de bestelling te annuleren. Als er al een
koopovereenkomst is gesloten, heeft de Verkoper het recht om zich terug te
trekken uit de koopovereenkomst. In dat geval zullen de Koper en de Verkoper
onderling alle uitgevoerde transacties terugbetalen.
2.
Operator, registratie en beheer van Alensa.nl:
Alle producten en
diensten van Alensa.nl worden verleend door de hoofdoperator van het Alensa
netwerk. Onze magazijnen en logistieke centra zijn gelegen in Tsjechië.
Alensa.nl staat officieel geregistreerd bij het Alensa moederbedrijf, op volgend
adres:
Alensa s.r.o.
Českomoravská 2408/1a
190 00 Praha
9
BTW-nummer: CZ27179681
Het Alensa handelsmerk, alle
inhoud op onze website, elk promotiemateriaal uitgegeven door Alensa zijn
intellectuele eigendom van de hoofdoperator van het Alensa netwerk.
3. Verantwoord gebruik van onze website en
promotiecodes
Klanten zijn vrij onze website te gebruiken als gasten of
geregistreerde gebruikers. De klant moet onze website op een correcte en
verantwoordelijke manier gebruiken, en hierbij onze algemene voorwaarden volgen.
In geval van misbruik heeft Alensa het recht om de gebruiker tijdelijk of
permanent te verbannen van de website en verleende diensten. De Algemene
voorwaarden zijn niet van toepassing wanneer de persoon die van plan is goederen
van de verkoper te kopen een rechtspersoon is of een persoon die handelt bij het
bestellen van goederen in het kader van zijn bedrijfsactiviteit of in het kader
van zijn zelfstandige beroepsuitoefening.
3.1. Correct gebruik van onze
website
Alensa.nl staat gebruik enkel toe onder wettelijke
normen:
- Locale, nationale en internationale wetten mogen niet worden
verbroken
- Schade, fraude en ongeautoriseerde reclame is niet
toegestaan
- Seksueel expliciete inhoud of inhoud dat haat, agressie,
geweld, discriminatie, intimidatie, pesterij of illegaliteit toont, is streng
verboden
- Gebruik onder een valse identiteit is verboden
Gebruikers zijn vrij om commentaar en recensies toe te voegen aan onze website.
Echter, commentaar mag niet gemaakt worden met de intentie om onze reputatie of
de reputatie van anderen te schaden, noch om anderen te intimideren, pesten of
te misleiden.
3.2. Strafbare feiten en technisch misbruik
Het is
ten strengste verboden om virussen of andere technologisch destructieve of
misbruikende software op onze website te introduceren, of om digitale aanvallen
op onze site en servers te plegen. Deze vormen van misbruik worden beschouwd als
strafbare feiten en zullen worden gemeld aan de bevoegdheden. In dergelijk geval
zal Alensa volledig samenwerken met de bevoegdheden en hen voorzien van alle
informatie nodig voor een wettelijk onderzoek en wettelijke vervolging.
Alensa is niet verantwoordelijk in geval dat onze website schade heeft
opgelopen door digitale aanvallen of schadelijke software.
3.3.
Voorwaarden voor kortingen en promotiecodes
Ons
aanbevelingssysteem (via klantencodes) is niet langer van toepassing en werd op
31.12.2018 stopgezet. Krediet verworven aan de hand van dit systeem blijft
actief tot het opgebruikt is.
Alensa laat geen opstapeling van
promocodes toe. De huidig actieve korting kan u in het winkelmandje bekijken. U
kan hier echter geen tweede, of volgende korting aan toevoegen. Om een andere
korting te activeren, moet u de huidig actieve korting deactiveren. Alensa wil
hiermee misbruik tegen gaan. Wees u als klant dus bewust van het feit dat
slechts één promotie actief kan zijn op uw bestelling.
Afgeprijsde
producten zijn niet vatbaar voor verdere kortingen. U kan een afgeprijsd product
herkennen aan een doorstreepte prijs, vervangen door een nieuwe, lagere prijs.
Deze korting is finaal en kan niet verder verlaagd worden via andere promo's.
Promo codes zijn dus ook niet van toepassing op producten die reeds afgeprijsd
zijn. Bij betwistting betreffende kortingen, contacteer de klantendienst zodat
uw zaak persoonlijk kan worden geëvalueerd.
Verworven krediet
(=bonusgeld gekoppeld aan de account van de klant, dat enkel geldig is voor
aankopen bij Alensa) wordt automatisch afgetrokken van de volgende bestelling
wanneer aan de minimumvoorwaarde is voldaan. Krediet kan niet uitbetaald worden
als geld of gestort worden op de bankrekening van de klant.
Misbruik
van promocodes op Alensa is ten strengste verboden.
3.4.
Informatiepagina's
Alensa voorziet de gebruiker van allerhande
informatiepagina's met tips, info, uitleg, toelichting en meer betreffende
contactlenzen, brillen, oogzorg, etc. Het doeleinde van deze informatie is om
gebruikers algemene tips en informatie te geven, NIET om direct medisch advies
te geven. Indien u professioneel medisch advies vereist, gelieve uw arts of
specialist te raadplegen. Volg ALTIJD het advies van uw arts of specialist op.
De informatie op onze website dient enkel om dagdagelijks gebruik van onze
producten te ondersteunen en mag niet gebruikt worden voor medische doeleinden.
4. Koopovereenkomst
Op basis van de
registratie van de Koper op de Website, krijgt de Koper toegang tot zijn/haar
gebruikersinterface. Vanuit zijn/haar gebruikersinterface kan de Koper
goederen bestellen. Het is niet mogelijk om een aankoop te doen zonder een
Gebruikersaccount (registratie) aan te maken.
De koopovereenkomst wordt
geacht tot stand te zijn gebracht wanneer de koper zijn bestelling bevestigt in
het bestelformulier dat online beschikbaar is. Een bestelling kan ook worden
bevestigd via de telefoon. Door het plaatsen van een bestelling bij
Alensa.nl , erkent de koper dat hij deze voorwaarden heeft gelezen en dat
hij aanvaardt om eraan te voldoen. Overigens bevestigt de koper bij het maken
van een aankoop via onze webshop dat hij/zij legaal gerechtigd is om dergelijke
aankoop te maken. Tot slot bevestigt u als koper in het bezit te zijn van een
geldig voorschrift.
Als de koper gebruikmaakt van een extra “Speciale
aanbieding” (na verkoop), wordt de bestelling bijgewerkt met het toegevoegde
artikel of de toegevoegde artikelen en worden de toegevoegde artikelen
weergegeven in de totaalprijs.
De verkoper heeft het recht om
bestellingen die meer dan 10 stuks van eenzelfde product bevatten, te annuleren
en terug te betalen.
4.1. Bewijs van aankoop en facturatie
Indien de koper niet expliciet vermeldt in het veld "Opmerking voor de verkoper"
dat hij een gedrukt bewijs van aankoop en de bijsluiter vereist, is hij het
ermee eens dat ze zullen worden geleverd als elektronisch formulier. De factuur
kan worden gedownload nadat de koper zijn bestelling heeft ontvangen door naar
"overzicht bestellingen" te gaan op de kopers persoonlijke Alensa.nl
gebruikersprofiel. Het is ook mogelijk een digitale factuur aan te vragen door
contact op te nemen met de klantendienst. De koper heeft de mogelijkheid om het
afleveradres te onderscheiden van het facturatie-adres en een notitie aan te
brengen indien nodig in het bestelformulier. Deze gegevens worden automatisch
opgenomen in het fiscale document.
Facturen op Alensa.nl worden steeds
uitgeschreven op het adres van de hoofdoperator van het Alensa netwerk. Dit
adres kan niet worden gewijzigd naar bijvoorbeeld het retouradres. Facturen
staan steeds gedateerd op de dag van verzending, NIET op de dag van de
bestelling. Ook dit kan niet worden gewijzigd. Een andere naam en een
geboortedatum kunnen worden toegevoegd aan de factuur maar hierbij valt de
verantwoordelijkheid bij de koper en dient u, als koper, steeds deze
informatie duidelijk toe te voegen in het veld "opmerking" bij het maken van een
aankoop. Aanpassingen kunnen achteraf niet worden gemaakt.
Betreffende de ziekteverzekering , Alensa.nl kan klanten enkel voorzien
van een factuur. Wij voorzien meer informatie betreffende het declareren van uw
bestelling bij de zorgverzekeraar op onze webpagina betreffende zorgverzekering
& facturatie. Wij gaan ervan uit dat u als klant deze pagina gelezen en
begrepen heeft
5. Betaling in onze webshop
De
door de Verkoper uitgegeven cadeaubon (hierna "tegoedbon" genoemd) is het bedrag
waard dat op de tegoedbon staat vermeld. De tegoedbon is in elektronische vorm
in PDF-formaat, die de koper per e-mail ontvangt nadat de betaling is
bijgeschreven op de rekening van de verkoper. Elke tegoedbon heeft een unieke
code, is beperkt in de tijd en kan alleen worden ingewisseld in de e-shop van
Alensa.nl. De tegoedbon kan niet worden ingewisseld voor geld. Een ongebruikte
tegoedbon kan niet worden ingewisseld voor een andere of op een andere manier
worden gecompenseerd. In geval van annulering, reclamatie of terugtrekking uit
de koopovereenkomst van een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt
het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een tegoed op
de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft ingewisseld.
Pas
op:
De cadeaubon kan alleen worden gebruikt via een cashless transactie.
De cadeaubon kan niet onder rembours of met klantenkrediet worden
betaald.
Onze webshop beschikt over onderstaande betaalmethoden:
- iDeal
- Visa, Visa Electron, Maestro en Mastercard
- PayPal
- Klarna
- Betaling met cadeaubon
5.1.
Beveiligde betaling
Alle betalingen worden op een veilige en beschermde
manier uitgevoerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt om de betaling tot stand te
brengen en zullen in geen geval worden doorgegeven aan andere partijen. Betalen
via Alensa verloopt volledig volgens de Europese
regelgeving voor Sterke Cliëntauthenticatie, die optimale veiligheid en
bescherming garandeert.
5.2. Online betalen
Indien u kiest voor
online betaling met creditcard, iDeal of Paypal wordt u direct na het plaatsen
van de bestelling doorverwezen naar een beveiligde website van één van onze
partners waar u vervolgens de betaling veilig kan uitvoeren. U kunt de online
betaling tevens uitvoeren vanuit het overzicht van uw bestellingen via “Online
betalen”. Let er wel op dat de betalingslink enkel geldig blijft voor 30
minuten. Terugbetalingen in geval van retours gebeuren automatisch bij online
betalingen.
5.3. Betalen met Klarna
Indien u kiest voor betaling
via Klarna, dan vragen we u wanneer u de bestelling afrondt om in een apart
venster uw telefoonnummer en geboortedatum in te vullen. De uiteindelijke
betaling zelf gebeurt volledig via Klarna. U betaalt rechtstreeks aan Klarna via
de app en NIET naar ons. De exacte voorwaarden voor betaling worden door Klarna
zelf bepaald en meer info is te vinden hier: https://www.klarna.com/…ntenservice/
5.4. Betaling met
cadeaubon
Betaling met een cadeaubon is alleen mogelijk met een in de
Alensa.nl e-shop gekochte bon. Elke tegoedbon heeft een unieke code en is
beperkt in de tijd. Wanneer betaling met een tegoedbon is gekozen, moet de koper
de unieke code van de tegoedbon invoeren in het veld "Kortingscode" in de
rubriek "Winkelmandje" bij het plaatsen van de bestelling. De tegoedbon kan
alleen worden ingewisseld voor een eenmalige aankoop, voor het volledige bedrag.
Als de waarde van de aankoop hoger is dan de waarde van de tegoedbon, betaalt de
koper alleen het verschil. Voor de betaling van het saldo gelden de voorwaarden
voor de transactie, zie Betalingsopties. De tegoedbon kan worden gebruikt om
alle door de e-shop aangeboden goederen of diensten te betalen.
In geval
van niet-aanvaarding van een met een tegoedbon betaalde zending, wordt de
zending teruggestuurd naar de Verkoper. De Verkoper zal de bestelling van de
Koper annuleren en de aankoopprijs zal worden terugbetaald. In dit geval wordt
het bedrag van de tegoedbon in de vorm van een krediet teruggestort op de
klantenrekening van de koper. Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon en
fondsen (top-up), kan de Koper beslissen in welke vorm hij de opwaardering wil
terugstorten (naar de bankrekening van de Koper of ook als tegoed op de
klantenrekening).
6. Problemen bij betaling
- Mocht u technische problemen ondervinden met het uitvoeren van de betaling,
controleer eerst zeker bij uw bank of Paypal account of uw transactie is
geslaagd; en zo niet, hoe dat probleem kan worden opgelost.
- Als uw
betaling succesvol werd uitgevoerd, maar om één of andere reden niet door ons
systeem werd geregistreerd, contacteer ons op info@alensa.nl met het nodige
bewijsmateriaal en wij valideren de betaling voor u.
- Als u problemen
ondervindt met de betalingspagina, probeer dan een andere browser of toestel, of
contacteer uw bank voor verdere technische hulp.
De ondernemer
behoudt zich het recht voor de prijs van de producten vóór de verzending te
corrigeren indien blijkt dat de producten tegen een onjuiste prijs zijn
aangeboden. In dit geval moet de klant op de hoogte worden gesteld van de juiste
prijs en akkoord gaan met de prijsaanpassing. Anders komt de koopovereenkomst
niet tot stand en wordt de bestelling door de exploitant geannuleerd.
7. Verzendkosten
Bestellingen onder €39
€ 3.89
Bestellingen over €39
GRATIS
Bestellingen over €39
GRATIS
Bestellingen onder
€39
€ 2.79
Bestellingen over
€39
GRATIS
Opmerkingen:
- De verzendkosten zijn
inclusief BTW
- Prijzen veranderen niet, ongeacht de betalingswijze, en
zijn steeds inclusief verpakking & verzending
- Verzendkosten zijn
NIET afhankelijk van de grootte of het gewicht van de verpakking
7.1 Gratis levering op Alensa
Levering met DHL of Budbee
koeriersdienst is helemaal gratis bij elke bestelling met contactlenzen, brillen
en zonnebrillen. Indien u een ander product wil kopen en voor meer dan €39
bestelt, dan wordt DHL of Budbee levering volledig gratis!
7.2. Verzending buiten Nederland
Alensa.nl is niet in staat buiten Nederland leveren. Gelieve zich naar www.alensa.eu te begeven om vanuit een ander
land te bestellen.
7.3. Verzending na betaling
Verzendingen
worden pas uitgevoerd nadat Alensa.nl de betaling heeft ontvangen. Betalen bij
afhaling is niet mogelijk. Enkel Klarna vormt hierop een uitzondering. Via de
Klarna app is het mogelijk achteraf te betalen. Alle voorwaarden hiervoor worden
uitgelegd door Klarna zelf, of u kan voor meer informatie over al onze
betaalwijzes terecht op de pagina betreffende de betalingsmethodes.
Ook voor
goederen die niet in stock zijn en worden bijbesteld bij de fabrikant voor de
klant, moet op voorhand worden betaald. Vermits dit vaak om unieke
parametercombinaties gaat, werken wij door betaling op voorhand aan te nemen
met een systeem van reservatie.
Extra dienst: pakketverzekering
Wij bieden nu de mogelijk om pakketverzekering bij te kopen. Deze verzekering
dekt pakjes in het geval dat ze beschadigd of verloren raken in transit. Dit
betekent dat van zodra is vastgesteld dat een pakje verloren of beschadigd is,
wij onmiddellijk een nieuw pakket met dezelfde goederen zullen opsturen. Via
deze verzekering hoeft u dus niet te wachten tot de soms lange claimsprocedure
eerst is afgerond, alvorens uw vervangingsgoederen kunnen opgestuurd worden. Hou
er natuurlijk wel rekening mee dat speciaal op-maat-gemaakte goederen, zoals
unieke brillen en zeldzame lenswaarden, eerst opnieuw zullen moeten
gemaakt/bijbesteld worden.
7.4. Producten toevoegen aan een
verzending
Vermits wij een groot aantal verzendingen verwerken in
ons magazijn, kunnen wij niet garanderen dat wij producten kunnen toevoegen of
bestellingen kunnen samenvoegen. Als u meerdere bestellingen wil
samenvoegen, of producten wil toevoegen, contacteer dan meteen de klantendienst,
liefst voor u de betaling heeft voltooid. De klantendienst zal vervolgens
inkijken of er in uw geval nog iets kan gedaan worden. In het algemeen wordt uw
bestelling als voltooid beschouwd wanneer u heeft betaald. Als u dan iets wil
toevoegen, moet u op eigen verantwoordelijkheid een nieuwe bestelling moeten
maken waarop opnieuw bovenstaande verzendkosten van toepassing zullen zijn.
8. Levertijden
Koeriersdienst | Geschatte levertijd |
DHL | 1 – 2 werkdagen na verzending |
Budbee Home | 1 – 2 werkdagen na verzending |
Budbee - Pakketautomaat | 1 – 2 werkdagen na
verzending |
Wij benadrukken
nogmaals: bovenstaande levertijden zijn naar schatting ! Deze zijn
gebaseerd op normale en gebruikelijke levertijden van onze leverpartners. Maar
vergeet niet dat onze leverpartner door onvoorziene omstandigheden mogelijks kan
afwijken van de vooropgestelde bezorgtermijn. Vooral in het geval van haast,
moet men dus rekening houden met de kleine mogelijkheid tot afwijking! Alensa
stelt duidelijk dat de klant zich ten allen tijde bewust is van de mogelijkheid
op vertraging door onvoorziene omstandigheden.
Opmerkingen:
- Bovenstaande verzendtijd treedt pas in
werking nadat de verzending ons magazijn heeft verlaten en u een
bevestigingsmail van verzending hebt ontvangen
- Als de bestelling werd
geplaatst en betaald voor de middag, gebeurt verzending op diezelfde dag
- Als de bestelling na de middag werd geplaatst en betaald, gebeurt de
verzending op de eerstvolgende werkdag
- U ontvangt een track &
trace code en link in de e-mail waarin Alensa.nl uw verzending zal bevestigen,
en u kan daarmee zelf de verzending opvolgen
- Verzendingen worden NIET
behandeld tijdens weekends
8.1. Leveringen zelf opvolgen
Vermits Alensa dagelijks een
groot aantal bestellingen verwerkt, heeft de klant de verantwoordelijkheid
zijn bestelling zelf op te volgen . Om dit te kunnen doen, voorziet Alensa
elke klant na zijn bestelling van een track & trace code of link waarmee de
verzending kan opgevolgd worden. De klant ontvangt deze in de e-mail waarin
Alensa de verzending van zijn/haar bestelling zal bevestigen. Soms duurt het
even alvorens elke leverdienst een code genereert, waardoor de code of link soms
niet in onze bevestigingsmail werden toegevoegd. Indien u om één of andere
reden geen code heeft ontvangen, contacteert u als klant de klantendienst om
deze code aan te vragen. Onze klantendienst zal u deze op verzoek dan
probleemloos opsturen.
8.2. Levertijden van niet-voorradige
goederen
Sommige lenzen met bijzondere parameters worden niet in grote
voorraad opgeslagen. Deze worden rechtstreeks bij de leverancier bijbesteld
waardoor levertijden afhankelijk worden van de leverancier en enkele weken
kunnen uitlopen. Wij geven u slechts een schatting hiervan maar deze kan
door de leverancier worden overschreden.
Tijdens het bestellen, krijgt u
een indicatie van de geschatte verzenddatum te zien. Let op dat deze kan
veranderen nadat u het aantal en de juiste parameters hebt ingesteld. U moet
steeds letten op de finale schatting, nadat alle waarden werden ingevoerd. Pas
dan weet u zeker welke lenzen niet in voorraad zijn en zullen worden bijbesteld
bij de leverancier. U kan hier een voorbeeld zien hoe dit eruit ziet op de
productpagina.
Gelieve op te merken dat de algemene indicatie bij elk product
“X st. op voorraad” enkel duidt op de algemene aanwezigheid van dit product
in ons magazijn. In geen geval is deze indicatie van toepassing op specifieke
parameters met als gevolg dat een bepaalde combinatie misschien niet in voorraad
is. Gelieve enkel rekening te houden met de geschatte levertijd nadat u
alles correct heeft ingevuld. U kan dit nogmaals bekijken in uw winkelmandje
alvorens u afrekent en krijgt na afrekening ook een bevestigingsmail hierover
van Alensa.nl. Verzending zal enkel gebeuren nadat alle producten terug
beschikbaar zijn. Alensa.nl behoudt het recht om de beschikbaarheid te updaten
nadat de bestelling werd geplaatst.
8.2.1 Bestellingen die zowel
voorradige als niet-voorradige goederen bevatten
U heeft als klant zelf
de verantwoordelijkheid om, na het invullen van alle correcte parameters,
nogmaals de individuele geschatte levertijden van elk product te
controleren in uw winkelmandje, zie voorbeeld, voor u tot betaling overgaat.
Controleer dit zeker voor elk van uw producten, vermits sommige producten
mogelijks niet in voorraad kunnen zijn.
Er kunnen zich situaties
voordoen waarin een fabrikant operationele complicaties ondervindt en onze
magazijnvoorraad niet volledig gedekt is. De levertijd is altijd direct
afhankelijk van de omstandigheden bij onze leveranciers en kan enkele weken
duren. Onder niet-voorraad artikelen vallen contactlenzen op bestelling, lenzen
met zeer ongebruikelijke dioptrische parameters, enz. die wij niet fysiek op
voorraad hebben. De verzendtijden zijn indicatief en gebaseerd op de meest
recente periode. Dit geeft de verwachte datum van verzending van de producten
uit ons magazijn aan en maakt deel uit van de tabel waar de koper de dioptrische
parameters invoert.
Voorbeeld van de verzendingsgegevens:
Door over te gaan tot betaling, gaat u als klant akkoord dat uw
verzending pas zal gebeuren wanneer alle producten beschikbaar zijn. Het
splitsen van bestellingen waarbij voorradige goederen eerst worden verstuurd,
gebeurt slechts in heel uitzonderlijke gevallen. Als u dit wenst, kan u mits
bijbetaling van een extra verzendkost gelijk aan de gebruikelijke verzendkosten,
uw voorradige goederen afzonderlijk laten versturen.
9.
Problemen bij leveringen
Alensa.nl is niet verantwoordelijk voor
enige vertragingen veroorzaakt door onze leverpartners tijdens de levering zelf
, bijvoorbeeld in situaties buiten onze controle zoals
weersomstandigheden, feestdagen, etc. Houd in gedachten dat wij slechts een
schatting van de levertijd geven. Uw levering kan in uitzonderlijke gevallen
enkele dagen vertraging oplopen. Om een zo vlot mogelijke levering te garanderen
raden wij u sterk aan om u ons uw volledige adresgegevens (straat, huisnummer,
postcode en stad) te bezorgen en een telefoonnummer waarop onze logistieke
partners u kunnen bereiken. Van zodra de bestelling verzonden is, zal u ook de
toegang tot een track and trace nummer ontvangen. Aarzel niet om ons te
contacteren indien u daar enige problemen opmerkt.
Als een pakket om
één of andere reden niet kan worden afgeleverd, wordt het vaak opgeslagen in
een magazijn of opslaghuis van de koeriersdienst. De koeriersdienst zal sowieso
periodiek opnieuw proberen te leveren. Echter, blijkt levering gedurende lange
tijd onmogelijk en blijft het pakket onopgeëist door de klant, dan wordt het
pakket ofwel teruggestuurd naar ons, ofwel vernietigd. De klant is zelf
verantwoordelijk om een adres op te geven waar de klant beschikbaar is om het
pakket aan te nemen. Verder dient de klant zelf de levering op te volgen en bij
een moeilijke levering zelf contact op te nemen met de koeriersdienst in
kwestie, zodat het pakje niet wordt vernietigd. Gebeurt dit wel, dan kan
Alensa het pakje NIET vervangen of terugbetalen. Alensa zal al het mogelijke
doen om de klant te bereiken om dit te vermijden. Na lange onbereikbaarheid valt
de verantwoordelijkheid bij de klant.
Indien er een of ander
probleem optreedt met de levering, moet de klant dit melden binnen de 30 dagen
na de geschatte bezorging.
9.1. Claim protocol
Onze
klantendienst zal u steeds hierover uitgebreid inlichten maar Indien wordt
vastgesteld dat een pakket verloren, vermist of verkeerd geleverd is, zullen wij
namens u een claim indienen bij onze bezorgpartner(s). Om de claim in te dienen
zijn twee bevestigingen nodig: 1.) een ondertekende beëdigde verklaring van de
klant dat het pakket niet is ontvangen, aan ons verzonden binnen 20 dagen na de
vermeende levering; 2.) verificatie van het leveringsbedrijf dat het pakket
verkeerd is behandeld. Eens dergelijke claim werd geopend, kunnen wij ernaar
streven om u zo snel mogelijk een terugbetaling of nieuwe zending te voorzien.
Wij zijn niet in staat om terug te betalen of uw pakje opnieuw te zenden totdat
het huidige pakje officieel door de betreffende koeriersdienst als verloren werd
erkend. De wachtperiode hiervoor verschilt bij iedere koeriersdienst en kan tot
21 dagen in beslag nemen. U gaat als klant akkoord met het correct doorlopen van
de volledige claimprocedure, zodat wij u snel van en op de juiste manier kunnen
helpen. Echter, indien u onze pakketverzekering hebt aangekocht, dan zullen we
nagenoeg onmiddellijk een nieuw pakket met dezelfde goederen kunnen opsturen,
zonder dat de claimsprocedure eerst afgerond is.
9.2. Beschadigde
verpakking
Contactlenzen en accessoires worden geleverd in een stevige
verpakking van voldoende omvang, hierdoor kan u er zeker van zijn dat u uw
zending onbeschadigd en in goede staat ontvangt. Als de doos echter beschadigd
is, accepteer het pakket dan niet van de logistieke partner en geef de reden op
in het leveringsprotocol, bijvoorbeeld "aanzienlijke schade aan de doos",
"vloeibaar lek" etc. U moet ook zo spoedig mogelijk contact met ons opnemen,
zodat we snel kunnen snel reageren op de situatie en nieuwe goederen kunnen
verzenden naar u.
10. Garantie en retours
De
365-dagen garantieperiode begint wanneer het product door de koper is ontvangen.
Als het gekochte product (of de verpakking of de gebruiksaanwijzing die eraan
verbonden zijn) een vervaldatum vermeldt die voldoet aan de bijzondere
wettelijke voorschriften, zal de garantieperiode eindigen op de vervaldatum. Wij
leveren meestal contactlenzen met een vervaldatum van meer dan 24 maanden.
Vervaldata zijn beschikbaar voor elk product in onze web shop. In geval van
twijfel over de vervaldatum neem dan contact op met info@alensa.nl.
10.1.
Terugzendingen moeten aan elk van volgende voorwaarden voldoen:
- De
doosjes/verpakkingen moeten ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd
en in verkoopbare toestand zijn*
- De goederen moeten volledig
geretourneerd worden (geen ontbrekende componenten)
- De retour van
brillen en zonnebrillen wordt onderaan verder uitgelegd
- De producten
moeten gekocht zijn bij Alensa.nl en niet ouder zijn dan 365 dagen na de aankoop
- Klantenservice moet op de hoogte gebracht worden voor elke retour via
de Klachten
en retourzendingen pagina.
- Retours binnen de bedenktijd (tot 30
dagen na ontvangst) worden totaal vergoed, inclusief bezorgkosten (zie punt 12.
onderaan in deze voorwaarden)
- Retours nadat de wettelijke bedenktijd
is verstreken worden individueel beoordeeld op basis van vervaldatum en staat
van de producten (de producten moeten in verkoopbare toestand zijn en
verzendkosten vallen niet onder de retourgarantie)
- Indien Alensa
zelf duidelijk een fout maakte en de verkeerde producten heeft gestuurd:
klachten moeten gemaakt worden binnen 30 dagen na ontvangst van de goederen om
geldig te zijn
*verpakkingen moeten onder meer voldoen
aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid. Wanneer we verwijzen naar
verpakkingen, bedoelen we het volledige doosje en niet individuele lenzen
binnenin de verpakking. Enkel opticiens zijn gerechtigd te handelen in
individuele lenzen. Alensa, als verdeler van volledige verpakkingen, kan geen
individuele lenzen aanvaarden als de volledige verpakking is gecompromitteerd.
Meer info bij onze Vragen over
bestellingen, bij vraag 31.
10.2. De retourprocedure is van
toepassing op:
- Retours binnen de bedenktijd van 30 dagen (zie punt
12. onderaan in deze voorwaarden)
- Retours buiten de bedenktijd die
binnen de garantie vallen
- Verkeerd geleverde producten (moet binnen de
30 dagen gemeld worden)
- TopVue en Gelone
geld-terug-garantie (enkel geldig binnen 60 dagen na ontvangst)
- Terugsturen voor een kwaliteitscontrole
U moet als klant
steeds de richtlijnen op onze pagina betreffende de terugzendprocedure
te lezen en te volgen. Bij twijfel, raadpleeg onze klantendienst.
10.2.1 Retour van zonnebrillen en brillen op
voorschrift:
Onze brillen/zonnebrillen komen met een
standaardgarantie van twee jaar in geval van defect. Als u uw bril/zonnebril
gewoon wil retourneren, dan kan dit enkel gebeuren binnen de 30-dagen
bedenktijd. Hierna vervalt de geldigheid voor normale retours van
brillen/zonnebrillen. De goederen moeten ongebruikt en onbeschadigd zijn. De
originele verpakking mag niet vernietigd worden. Indien u graag zonnebrillen of
brilmonturen wil terugzenden voor een terugbetaling, moet u het complete product
terugsturen. Dit is inclusief de doos, de buitendoos, de verpakking, alles
binnenin de doos, schoonmaakdoekjes, en alle etiketten en stickers. Met andere
woorden, de zonnebril of montuur moet in de exacte, originele toestand worden
teruggestuurd. Indien elementen missen of beschadigd zijn, is terugbetaling of
omruiling niet meer mogelijk. Gelieve hiervoor goed op te letten.
Zonnebrillen, monturen en brillenglazen worden allen verstuurd in optimale
toestand en grondig gecontroleerd op kwaliteit. In het zeldzame geval dat de
bril of zonnebril defect zou aankomen, contacteer meteen onze klantendienst.
Klachten over schade ten gevolge van slecht gebruik, slecht onderhoud, of
normale slijtage kunnen niet aanvaard worden onder de garantie.
De
brillenglazen van brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn
steeds gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour
of eventueel een annulering. Enkel de brilmonturen komen in aanmerking voor een
retour en eventuele terugbetaling. Deze voorwaarde geldt van zodra de
brillenglazen betaald zijn. Indien u toch vragen of specifieke problemen hebt,
contacteer eerst onze klantendienst en wij kijken na wat kan gedaan worden.
De koper erkent tevens dat in geval van aankoop van een afzonderlijk
brilmontuur, de verkoper niet aansprakelijk is voor schade aan het montuur
veroorzaakt door het ondeskundig slijpen van de glazen door een derde.
10.3. Hoe ga ik te werk bij een retourzending?
- 1. De koper
maakt een nieuwe retourzending aan in de klantenaccount in het gedeelte
"Retourneren" of op de retourpagina.
- 2. Zodra de koper op de knop "Een nieuwe retourzending maken" drukt,
wordt een pagina met alle bestellingen weergegeven. In de lijst met afgeronde
bestellingen vindt de koper de gewenste bestelling en selecteert hij het product
waarvoor hij een retourprocedure wil starten. Door op de knop "Retourzending
aanmaken" te drukken.
- 3.Voor het geselecteerde product definieert de
koper de benodigde informatie. Hij kiest de "Reden voor retourzending" en
"Gewenste oplossing". De velden "Bankrekeningnummer" en "IBAN" worden alleen
ingevuld door de koper als deze informatie nodig is om de retourzending te
voltooien. Het veld " Jouw notitie" wordt gebruikt om de beschrijving van het
defect te specificeren. Aan het einde van de aanvraag is het mogelijk om een
bestand (foto of video) bij te voegen. Zodra de Koper de vereiste informatie
heeft ingevuld, dient hij het verzoek in door op de knop "Verzenden" te drukken.
Er wordt een informatiebericht weergegeven dat bevestigt dat de
retourzending is geaccepteerd en er wordt automatisch een e-mail gegenereerd
over de geaccepteerde retourzending met instructies over hoe te handelen bij het
retourneren van de geclaimde goederen.
WAARSCHUWING: Productfoto's van
contactlensverpakkingen op onze website zijn bedoeld om de verkochte producten
te illustreren en komen mogelijk niet altijd overeen met het huidige uiterlijk
van een specifiek product. Sommige producten worden vervaardigd in verschillende
fabrieken die eigendom zijn van dezelfde fabrikant. De productfoto kan daarom
een andere productieplaats aanduiden dan het product dat de klant zal bereiken.
Deze kleine afwijkingen in illustratieve foto's van de producten die de
eindklant zullen bereiken, kunnen niet worden aangevoerd als reden voor het
retourneren van goederen. Alle producten in onze portfolio zijn afkomstig van
originele fabrikanten.
Als de koper de geclaimde goederen rechtstreeks
verstuurt, zonder voorafgaand contact met de klantenservice, en tegelijkertijd
geen gebruik maakt van de aanbevolen procedure voor het online aanmaken van een
retouraanvraag in het klantenaccount, kan de verwerkingstijd van de
retouraanvraag worden verlengd. Zodra de Verkoper het verzoek accepteert,
ontvangt de Koper een e-mail waarin de acceptatie van de retourzending wordt
bevestigd. De voortgang van de retourzending kan worden gevolgd in het
klantenaccount.
Retouradres:
Nikola Durmaz EXPANDECO –
ALENSA
Hoofdstraat 163
8162AG Epe
De kosten in verband met
de verzending zijn voor rekening van de Koper bij het indienen van de zending.
De kosten in verband met het transport van de geclaimde goederen terug naar de
Verkoper worden gedragen door de Verkoper als de klacht wordt geaccepteerd en de
Koper documenten verstrekt die de kosten in verband met het transport van de
geclaimde goederen bewijzen.
Alle gereclameerde goederen worden door de
Verkoper overhandigd aan de fabrikant voor expertise, met als doel vast te
stellen of het defect waarvoor de goederen worden gereclameerd het gevolg is van
een fabricagefout. De Verkoper heeft een periode van 30 dagen om de
retourzending te verwerken.
10.4. Pak alles goed in en geef ons de
nodige documenten
Stuur de ongeopende en onbeschadigde verpakkingen van
contactlenzen per post in een stevige doos om schade tijdens transit te
vermijden. Voeg een bewijs van aankoop, uitgegeven door de Alensa.nl webshop,
toe.
10.5. De prijs van retours
In het geval van , dat het
uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper, of bij een kwaliteitscontrole,
zullen de bijkomende kosten voor uw retourzending uiteraard vergoed worden door
Alensa.nl en wij sturen u in beide gevallen een gratis label.
U betaalt
zelf voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending in het geval van De
verkoper is niet in staat een prepaid optie voor een retourzending te
verschaffen en u maakt deze zelf in orde.
10.6. De wachttijd bij
retours
Alensa.nl neemt contact met u op nadat uw terugzending is
aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade, gebruik of opening. Dit proces
kan tot een maand in beslag nemen. Voor retours afgehandeld door Regus, moet
Alensa soms wachten tot onze partner genoeg retours heeft verzameld om een
bulkzending naar ons te kunnen doorsturen. In geval van twijfel, aarzel niet om
de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het met uw terugzending
gesteld is.
Merk op dat deze procedure langer zal duren wanneer u
zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun oorspronkelijke
staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de authenticiteit en
toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden alvorens de
procedure kan worden afgerond. Zorg dat alle etiketten nog steeds aan de
bril zijn bevestigd!
Als klant gaat akkoord bij elke retour
dat u de wachttijd en verwerkingstijd zal respecteren.
11. Klachten betreffende goederen en diensten
Heeft u
klachten over uw aangekochte lenzen of producten? Dan dient u rekening te houden
met onderstaande termen, vermits deze zonder dispuut gelden op alle aankopen
gemaakt op Alensa.nl. Bij klachten aanvaardt Alensa.nl onder geen enkele
voorwaarde beweringen waarin de klant alle contactlenzen en dus, met andere
woorden, alle bewijsmateriaal heeft weggegooid. Let er dus op om steeds
alles bij te houden en eventueel foto's te nemen. Neem steeds eerst contact op
met onze klantendienst. Zij zullen adviseren over wat nog kan gedaan worden.
Indien u vervolgens uw producten moet retourneren, dient u de procedure en
voorwaarden beschreven op onze pagina betreffende de terugzendprocedure
steeds te volgen en respecteren.
Klachten over de ontvangst van
verkeerde goederen of onvolledige bestelling zijn slechts geldig voor 30 dagen
na ontvangst van het product . Als meer dan 30 dagen zijn verstreken nadat u het
product heeft ontvangen, dan is de klacht niet langer geldig. We raden u daarom
aan om uw producten meteen na ontvangst te controleren en zo snel mogelijk
contact op te nemen met ons als u een fout opmerkt.
Klachten over TopVue
en Gelone producten kunnen worden aangepakt binnen onze geld-terug-garantie
zolang aan alle voorwaarden, die op onze webpagina gewijd aan dit onderwerp te
lezen zijn, werd voldaan.
Alensa.nl is een online verkoper van
contactlenzen en geen opticien. Bijgevolg is het dus onmogelijk voor ons om
losse of individuele lenzen te vervangen. Enkel de opticien is gerechtigd om
proeflenzen te voorzien of individuele contactlenzen te vervangen. Wij kunnen u
enkele volledige verpakkingen leveren. Bij klachten betreffende losse lenzen,
kunnen wij dus enkel handelen door te werken met de volledige verpakking.
Restitutie van een bestelling betaald met een cadeaubon
In
geval van een klacht over een bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt
het met de tegoedbon betaalde bedrag terugbetaald in de vorm van een tegoed op
de klantenrekening van de koper die de tegoedbon heeft gebruikt.
Als de
aankoop werd betaald met een tegoedbon en fondsen (extra betaling), kan de koper
beslissen hoe hij de extra betaling wil terugstorten (op de bankrekening van de
koper of ook in de vorm van een krediet op de klantenrekening).
Hoe je
te werk gaat bij een klacht of het retourneren van goederen kun je vinden op
onze duidelijke informatiepagina HIER.
11.1. Lenzen met productiefouten en klachten over kwaliteit
Mechanische schade aan de lens als gevolg van onjuiste behandeling of defecten
als gevolg van onvoldoende zorg voor de contactlens, is geen geldige reden voor
retournering.
Een verkeerde keuze van contactlenzen of hun parameters is
ook geen reden voor retournering. Identieke parameters garanderen niet dat
contactlenzen comfortabel zijn voor de gebruiker. De klant moet contactlenzen
professioneel laten aanbrengen, en bij het oplossen van klachten over lenzen of
retourzendingen kan de verkoper een bevestiging vragen van het professioneel
aanbrengen van contactlenzen (niet ouder dan 1 jaar).
De gereclameerde
goederen dienen door de Koper in een stevige doos te worden verzonden om
beschadiging tijdens transport te voorkomen. Als de Koper een reeds geopende
(gebruikte) defecte contactlens terugstuurt, is het noodzakelijk om ervoor te
zorgen dat de lens niet uitdroogt tijdens het transport van de zending naar de
vestiging van de Verkoper. Wij raden aan de lens in een doosje of een klein
potje te doen, het in een oplossing te dompelen om uitdroging te voorkomen en
het goed af te sluiten.
De verkoper stuurt de contactlenzen vervolgens
naar de fabrikant voor een deskundige beoordeling. De fabrikant beslist of de
klacht terecht is en of het inderdaad om een fabricagefout gaat. In het geval
van een geaccepteerde defecte klacht, zal de Verkoper de Koper nieuwe goederen
sturen of het geld terugstorten op de bank- of klantrekening van de Koper.
Ontevredenheid omdat u de verkeerde parameters heeft ontvangen
Merkt u dat uw lenzen niet de juiste waarden hebben, contacteer dan onmiddellijk
de klantendienst, best voor u de lenzen openmaakt. In het geval dat wij u, door
onze eigen fout, een verkeerde waarde hebben toegestuurd, zullen wij u de lenzen
vergoeden of ze vervangen zonder extra kosten. Echter, in het geval u zelf een
foutje maakte tijdens het bestellen, en uw lenzen komen daardoor niet overeen
met uw voorgeschreven waarden, dan valt de verantwoordelijkheid op u en kan
Alensa de lenzen enkel vervangen of vergoeden als deze ongeopend, ongebruikt en
onbeschadigd zijn. Het afhandelen van zulke zaken gebeurt in overeenstemming met
bovenstaande terugzendprocedure. U moet steeds in bezit zijn van een officieel
voorschrift van uw arts of oogspecialist. Dit voorschrift mag niet ouder zijn
dan 1 jaar oud. In geval van betwisting, heeft Alensa het recht dit voorschrift
van u te vragen en dit te vergelijken met uw bestelling. Let dus steeds goed op
tijdens het bestellen dat u de correcte waarden ingeeft.
Ontevredenheid
over een nieuw merk van lenzen
Overstappen naar een nieuw merk van
contactlenzen (ook al werd dit aanbevolen door een specialist) vormt een risico
dat dit nieuwe merk de drager niet past. De verkoper is niet aansprakelijk voor
enige medische complicaties of ongemakken die kunnen voortvloeien uit het dragen
van dergelijke nieuwe lenzen. Wij raden u aan om steeds overleg te plegen met uw
oogarts of opticien vooraleer u nieuwe lenzen probeert. Wanneer u als klant
contactlenzen aankoopt zonder advies van een specialist, arts of opticien, kan
Alensa geen verantwoordelijkheid nemen als de lenzen u niet bevallen. Dit
alles is tevens ook van toepassing op lenzenvloeistoffen, oogdruppels en
oogsprays.
Indien u de verpakking van deze lenzen reeds geopend heeft
kan u ze helaas niet meer omruilen en in dit geval kan Alensa niets meer doen
voor u.
Ontevredenheid over het effect van gekleurde lenzen
Het
uiteindelijke effect van het dragen van gekleurde lenzen is zeer subjectief en
kan variëren afhankelijk van vele omstandigheden en invloeden. Ten eerste zal
het effect worden beïnvloed door de pigmentatie van de ogen. Ten tweede kan het
effect worden beïnvloed door externe factoren zoals licht, make-up en
kledingkeuzes. Bovendien kan het type van kleurlenzen ( versterkend of
ondoorzichtig ) een andere resultaat geven op uw natuurlijke oogkleur. De
afbeeldingen die wij voorzien op onze website tonen het bedoelde effect van
kleurlenzen, maar kan dit effect kan variëren van gebruiker tot gebruiker.
Omdat het onmogelijk is om het resultaat voor elk individu te voorspellen,
kunnen we kleurlenzen niet vergoeden indien u ontevreden bent van het resultaat.
U gaat als klant akkoord bij de aankoop van kleurlenzen dat deze bij
ontevredenheid niet kunnen worden vergoed.
11.2 Klachten over
zonnebrillen en sportbrillen:
Brillen kunnen niet worden geretourneerd
als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch
zijn beschadigd, bijvoorbeeld door onjuist onderhoud. Bovendien kunnen brillen
die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme temperaturen (bijv. sauna,
hete auto, enz.) of agressieve stoffen (haarcosmetica, zeewater, enz.) niet
worden geretourneerd. Er kan geen restitutie worden aangevraagd voor defecten
die het gevolg zijn van normale slijtage en voor mechanisch beschadigde glazen
die op onjuiste wijze door een derde partij zijn gerepareerd.
De
geretourneerde bril moet worden teruggestuurd in het originele etui, inclusief
het doekje.
11.3. Retourneren van brillen op sterkte en andere brillen
zonder sterkte (pc-brillen, rijbrillen, enz.):
Brillen kunnen niet
worden geretourneerd als ze niet zijn gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing of
als ze mechanisch zijn beschadigd, bijvoorbeeld door onjuist onderhoud.
Bovendien kunnen brillen die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme
temperaturen (bijv. sauna, hete auto, enz.) of agressieve stoffen
(haarcosmetica, zeewater, enz.) niet worden geclaimd. Er kan geen restitutie
worden aangevraagd voor defecten die het gevolg zijn van normale slijtage en
voor mechanisch beschadigde glazen die op onjuiste wijze door een derde partij
zijn gerepareerd.
Voor het retourneren van brillen op sterkte die niet
passen, moet een geldig brilrecept (niet ouder dan 1 jaar) beschikbaar zijn.
Voor brillen met multifocale glazen moet een foto van het gezicht met de bril
van voren gedragen worden (voor een betere centrering) en een foto van de
zijkant (om de montuurhoek te bepalen).
De koper erkent dat het in het
geval van een nieuw geslepen bril op sterkte 1 - 4 weken kan duren om aan de
nieuwe correctie te wennen. Een langere aanpassingsperiode is vooral
gebruikelijk bij astigmatisme- en presbyopiecorrecties. Het is mogelijk dat
het menselijk oog en de hersenen een nieuwe correctie niet onmiddellijk
accepteren. Draag in zulke gevallen niet overhaast een nieuwe bril, maar kies
voor een geleidelijke aanpassing aan de nieuwe bril. Pas na deze periode kan de
bril worden opgestuurd voor terugbetaling. Als de koper besluit een bril met op
maat geslepen glazen te retourneren, raden we de koper aan eerst contact op te
nemen met de klantenservice. De geclaimde bril moet worden geretourneerd in het
originele etui, inclusief een brillendoekje.
11.4. Retourneren van
brilmonturen met demoglazen (voorlopige brillenglazen):
Brillen kunnen
niet worden geretourneerd als ze niet zijn gebruikt volgens de
gebruiksaanwijzing of als ze mechanisch zijn beschadigd door onjuist gebruik.
Bovendien kunnen brillen die beschadigd zijn door blootstelling aan extreme
temperaturen (bijv. een verwarmde auto, radiator, enz.) of agressieve stoffen
(haarcosmetica, zeewater, enz.) niet worden geclaimd. Er kan geen restitutie
worden aangevraagd voor defecten die het gevolg zijn van normale slijtage en
voor mechanisch beschadigde glazen die op onjuiste wijze door een derde partij
zijn gerepareerd.
De koper erkent ook dat in het geval van aankoop van een
afzonderlijk brilmontuur, de verkoper niet verantwoordelijk is voor
montuurschade veroorzaakt door het verkeerd slijpen van brillenglazen van
derden. De geretourneerde brillen moeten in hun originele etui zitten, inclusief
het doekje.
11.5. Klachten over onze website en prijzen
Alensa
behoudt ten allen tijde het recht om de inhoud van onze website te wijzigen.
Opmerkingen door andere gebruikers mogen niet geïnterpreteerd worden als
richtlijnen. Wij proberen u steeds van up to date inhoud te voorzien maar zijn
niet verantwoordelijk voor foutjes of tijdelijk verkeerd weergegeven informatie.
Verder is Alensa ook niet verantwoordelijk voor informatie die op websites van
derde partijen staat. Ook bij technische fouten of fouten veroorzaakt door
kwaadwillige aanvallen van derden (hackers, virussen, etc.) kan Alensa geen
verantwoordelijkheid opnemen. Als u als klant last ondervindt door problemen
in onze webshop, contacteer dan zo snel mogelijk onze klantendienst zodat zij
deze zo snel mogelijk kunnen oplossen en u zo snel mogelijk kunnen helpen.
Alensa behoudt ten allen tijde het recht de prijzen van onze producten
aan te passen, afhankelijk van de veranderende markt, eisen van de fabrikant,
groeiende concurrentie, etc. Wij streven ernaar om steeds de laagste prijs te
behouden. U kan als klant een verzoek indienen tot verlaging van de prijs zolang
deze voldoet aan alle voorwaarden beschreven op onze webpagina betreffende de laagste
prijsgarantie.
Wij tonen foto's van echte producten, zoals verkocht.
Maar, het product weergegeven in die foto's is niet het exacte doosje of product
dat u zal ontvangen. Elke doos en elk individueel product heeft z'n eigen
kenmerken waaronder vervaldatum, identificatienummer, parameters, etc. Sommige
producenten bezitten ook meerdere productiecentra, verspreid over verscheidene
locaties. Originele, zelfde producten geproduceerd in verschillende centra van
dezelfde producent, zijn niet verschillend van elkaar. Klachten over waarden die
locatie-geboden zijn of logischerwijze uniek zijn per individueel product, en
die dus onmogelijk dezelfde kunnen zijn tussen het geportretteerde product op de
website en het ontvangen product, beïnvloeden nooit de kwaliteit van onze
originele producten en gelden niet bij het indienen van een claim.
12. Herroeping van de overeenkomst
Hoe je de goederen
retourneert in de context van herroeping van het koopcontract vind je
HIER.
Zoals bepaald in de EU-wetgeving heeft iedereen het recht om het contract
binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen te herroepen. In onze winkel kun je
het contract binnen 30 dagen herroepen. In geval van herroeping van de
overeenkomst moet de koper de volgende voorwaarden in acht nemen:
12.1.
De geretourneerde goederen moeten compleet zijn
De goederen mogen niet
gebruikt of beschadigd zijn (de originele verpakking mag bijvoorbeeld niet
geopend worden). Indien de consument de originele verpakking opent, beschadigt,
beschrijft, etc. of indien het product niet meer kan gebruikt worden wegens
hygiënische- of veiligheidsredenen, is een dergelijk product niet langer
verkoopbaar en kan het niet geretourneerd worden.
De brillenglazen van
brillen op voorschrift worden individueel gemaakt, en zijn steeds
gepersonaliseerd. Daarom komen deze nooit in aanmerking voor een retour. Enkel
de brilmonturen komen in aanmerking voor een retour en eventuele terugbetaling.
Deze voorwaarde geldt van zodra de brillenglazen betaald zijn. Indien u toch
vragen of specifieke problemen hebt, contacteer eerst onze klantendienst en wij
kijken na wat kan gedaan worden.
12.2. Vereiste documenten
Gelieve het bewijs van aankoop dat we uitgaven, zijn kopie of uw ordernummer bij
te voegen. Vergeet niet om uw bankrekeningnummer en BIC code te vermelden.
12.3. De goederen moeten worden teruggestuurd in de originele
staat
Wij raden u aan de geretourneerde goederen te verzenden in een
stevige kartonnen doos in plaats van een envelop (ook al was het een anti-shock
envelop). Indien de zending lijdt aan schade tijdens het transport, zijn wij
niet verplicht om deze te accepteren.
12.4. Verzendkosten van de
geretourneerde goederen
In geval van herroeping van de overeenkomst,
indien de koper voldeed aan de bovenstaande voorwaarden, zal de koper een
volledige terugbetaling inclusief de oorspronkelijke verzendkosten ontvangen. De
koper zal alleen de kosten voor het terugzenden van de goederen voor zijn
rekening nemen. De restitutie wordt binnen 2-10 dagen na ontvangst, van de
geretourneerde goederen in een herverkoopbare staat, op rekening van de klant
gecrediteerd.
In geval van intrekking van de koopovereenkomst van een
bestelling die met een tegoedbon is betaald, wordt het met de tegoedbon betaalde
bedrag teruggestort in de vorm van een tegoed op de klantenrekening van de koper
die de tegoedbon heeft gebruikt. Als de aankoop werd betaald met een tegoedbon
en fondsen (top-up), kan de koper beslissen in welke vorm hij de opwaardering
wil teruggeven (naar de bankrekening van de koper of ook in de vorm van een
tegoed op de klantenrekening).
13. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR)
De consument heeft recht
om een correctie van zijn geschillen te eisen als hij niet tevreden is met de
wijze waarop het geschil is opgelost of als hij beweert dat de verkoper zijn
consumentenrechten geschonden heeft. Hij kan contact opnemen met de verkoper via
e-mail op info@alensa.nl. Als
de verkoper weigert om de correctie uit te voeren, of niet reageert in een
periode van 30 dagen sinds het aanzoek werd gestuurd, heeft de consument het
recht om een klacht in te dienen met een entiteit voor alternatieve
geschillenbeslechting (ADR-entiteit), wettelijk gebonden door de nationale
Nederlandse wet (Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting
consumenten, 16 april 2016). De klacht kan worden ingediend, zoals beschreven in
de bijlage van het bovenstaande beschreven wet.
De consument kan
ook een klacht online indienen via het Europese resolutie platform Online
Dispute (ODR-platform) - https://ec.europa.eu/consumers/odr.
De definitie van "consument" in de zin van Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) omvat natuurlijke personen die
handelen buiten hun bedrijfs- of beroepsactiviteit. Echter, indien de
overeenkomst is gesloten voor doeleinden die deels binnen en deels buiten de
handel (tweeledige doel contracten) van de persoon vallen en het doel van de
handel zo beperkt is om niet overheersend te zijn in de algemene context van de
handel, moet de persoon ook beschouwd worden als een consument. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is van toepassing op de procedures
voor de beslechting van geschillen over contractuele verplichtingen die
voortvloeien uit de verkoopcontracten of dienstverleningscontracten tussen een
handelaar en een consument buiten de rechtszaal. Alternatieve
geschillenbeslechting van consumenten (ADR) geldt alleen voor lange afstand
inkoopcontracten. Alternatieve geschillenbeslechting van consumenten (ADR) is
niet van toepassing op geschillen waarbij de waarde van de vordering niet hoger
is dan € 20. De ADR-entiteit kan een nominale vergoeding vragen aan de
consument voor het indienen van een klacht die niet hoger is dan € 5 inclusief
btw.
14. Privacybeleid en cookies
De
bescherming en verwerking van persoonsgegevens wordt uitgevoerd in
overeenstemming met volgend privacybeleid , volledig
volgens huidige wetgeving en Artikel 6, deel 1.(b) van de REGULATIE (EU)
2016/679 VAN HET EUROPESE PARLEMENT EN DE RAAD. Ga verder naar dit beleid om
onze handelingen betreffende cookies, persoonsgegevens en bescherming na te
lezen.
Opzegging klantenaccount
De Koper moet het verzoek
tot annulering van het klantenaccount sturen naar de Verkoper op het e-mailadres
info@alensa.nl. De Koper kan
ook de verwijdering van het klantenaccount aanvragen bij de Agent via het
e-mailadres dpo@alensa.eu.
De account zal worden verwijderd wanneer alle transacties zijn beëindigd. Er
wordt een periode van 30 dagen vanaf de ontvangst van de laatste aankoop
aangehouden voor elke wettelijke herroeping van het aankoopcontract. Na deze
periode worden alle persoonlijke gegevens van de Koper verwijderd als ze niet
langer nodig zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld of als de opslag
ervan in strijd is met de wet. Uitzonderingen zijn de minimaal noodzakelijke
gegevens die om wettelijke redenen bewaard moeten blijven (bijv. voor
boekhoudkundige doeleinden). Na het verstrijken van de wettelijke termijn worden
deze gegevens ook volledig verwijderd.