1. Informatie

Inruilen en terugzenden van contactlenzen bij Alensa

Inruil & terugzendgarantie stempel - Alensa

Bij inruilen of terugzenden moet aan elk van volgende voorwaarden voldaan worden:

  • De verpakkingen van lenzen moeten volledig ongeopend, onbeschadigd, ongebruikt, ongemarkeerd en in verkoopbare toestand zijn* 
  • De producten moeten gekocht zijn bij Alensa.nl en niet ouder zijn dan 365 dagen na de aankoop 

*verpakkingen moeten onder meer voldoen aan de EU-wetgeving voor gezondheid en veiligheid

Wil je ruilen voor andere parameters?

Als je lenzen bestelde met de verkeerde parameters, of als jouw parameters inmiddels veranderd zijn, dan is het mogelijk om onbeschadigde en ongeopende verpakkingen om te ruilen voor lenzen met de juiste parameters door onderstaande procedure te volgen. Wij sturen jou de nieuwe parameters meteen op nadat jouw retourzending is aangekomen en werd gecontroleerd op schade, gebruik of opening van de verpakkingen.

Wil je ruilen voor een ander product?

Als je voor lenzen van een ander merk wil ruilen, en jouw huidige verpakkingen zijn in ongeopende en onbeschadigde toestand, dan kan je dit doen door onderstaande procedure te volgen. Je stuurt jouw huidige verpakkingen terug en krijgt deze van Alensa.nl terugbetaald, nadat deze in ons magazijn is aangekomen en werd gecontroleerd op schade of opening. In tussentijd moet je zelf een nieuwe bestelling te maken met het gewenste merk of product. Alensa.nl kan geen prijsaanpassingen maken. Je krijgt steeds de retour volledig terugbetaald en maakt dus intussen zelf een nieuwe bestelling.

Retourneer je om een andere reden?

Onderstaande retourprocedure is ook van toepassing op de geld-terug-garantie voor TopVue producten. Gelieve in dit geval dan ook onderstaande procedure te volgen.

Ook, wanneer je na overleg met de klantendienst besloten hebt om verpakkingen terug te sturen omdat je een productiefout vermoedt, moet je onderstaande procedure volgen. De producten worden dan naar ons teruggestuurd, waarna wij deze naar de fabrikant zullen doorsturen voor een officiële kwaliteitscontrole. Het LOT-nummer dat zich op de verpakking en op elke individuele blister bevindt, is uiterst belangrijk voor het onderzoek. Geef daarom zoveel mogelijk materiaal mee! In dit geval moet je steeds eerst de klantendienst contacteren en krijg je vervolgens exacte instructies. Dit proces neemt steeds aanzienlijke tijd in beslag.

Hoe ga je te werk bij het omruilen of retourneren?

Het is belangrijk dat je voor elke retourzending steeds deze procedure volgt. Alensa.nl kan geen verantwoordelij­kheid opnemen voor terugzendingen die de procedure niet hebben gevolgd. Eerst en vooral neem je contact met ons op via het contactformulier op de website, of via mail, met een toelichting over de reden van de retourzending, hierbij inbegrepen alle nodige informatie (ordernummer, volledige beschrijving items, etc.) Onze klantenservice zal jouw verzoek inzien en neemt contact op via email.

Onze klantenservice reageert meestal op verzoeken binnen 1–2 werkdagen. Bij een goedkeuring ontvang je een postlabel en je moet dit label zeker gebruiken om jouw pakket te posten.

Kortom, de procedure om terug te zenden gaat in 4 stappen:

  1. Valideer jouw retourzending door contact met ons op te nemen via het contactformulier
  2. Onze klantendienst zendt jou een postlabel via email
  3. Je maakt de retourzending in orde mét bijgevoegde retourlabel
  4. Stuur ons van de retourzending

Stuur de ongeopende en onbeschadigde verpakkingen van contactlenzen (en lenzenvloeistoffen) per post in een stevige doos om schade tijdens transit te vermijden. Voeg een bewijs van aankoop, uitgegeven door de Alensa.nl webshop, toe. Gelieve ook instructies toe te voegen betreffende de verwachte handeling. In het geval dat wij jou nieuwe lenzen zullen opsturen, geef dan zeker de juiste parameters op. In het geval van een terugbetaling hebben wij de nodige informatie nodig om deze te kunnen uitvoeren (echter, voor online betalingen kunnen wij dit automatisch uitvoeren).

Hoeveel zal de uitwisseling of retour kosten?

Je betaalt enkel voor de afhandel- en verzendkosten van de retourzending. De verkoper is niet in staat een prepaid optie voor een retourzending, waarbij de fout bij de koper ligt, te verschaffen. In het geval dat het uitdrukkelijk gaat om een fout van de verkoper, zullen de bijkomende kosten voor jouw retourzending uiteraard vergoed worden. Alensa.nl stuurt jou in beide gevallen GRATIS de nieuwe lenzen op.

Hoelang zal dit duren?

Alensa.nl neemt contact met jou op nadat jouw terugzending is aangekomen, verwerkt en gecontroleerd op schade, gebruik of opening. Dit proces kan tot een maand in beslag nemen. In geval van twijfel, aarzel niet om de klantenservice te contacteren om te vragen hoe het met jouw terugzending gesteld is.

Merk op dat deze procedure langer zal duren wanneer je zonnebrillen zou terugsturen, uiteraard in hun oorspronkelijke staat en onbeschadigde verpakking. De reden hiervoor is dat de authenticiteit en toestand van elk paar eerst gronding moet onderzocht worden alvorens de procedure kan worden afgerond.

Maestro Master Card VISA VISA Electron PayPal iDEAL DHL UPS GLS